Oddział Gastroenterologiczny dla Dzieci

duża mapa szpitala >>

Kierownik

dr n. med. Iwona Sakowska-Maliszewska specjalista pediatrii i gastroenterologii

Oddział Gastroenterologiczny dla Dzieci dysponuje 20 łóżkami, w tym 2 łóżkami intensywnej opieki medycznej dla pacjentów od 0 do 18 roku życia. Z najmłodszymi pacjentami, dla ich pełnego komfortu, mogą w oddziale przebywać rodzice.
Specyfika oddziału obejmuje diagnostykę bólów brzucha, biegunek i zaparć, nudności i wymiotów, krwawienia z przewodu pokarmowego, zaburzeń żywienia, niedoborów masy ciała i otyłości.

Zakres działalności:

Diagnostyka i leczenie chorób:
• przełyku, m. in. choroby refluksowej
• żołądka i dwunastnicy, w tym choroby wrzodowej, zapaleń
• jelita cienkiego, jak zaburzeń wchłaniania jelitowego, cieliakii, zespołu przerostu    bakteryjnego jelita cienkiego, alergii pokarmowej
• jelita grubego, jak nieswoistego zapalenia jelit (colits ulcerosa, choroba Leśniowskiego-Crohna), zespołów polipowatości, choroby Hirschsprunga, zaparcia stolca, encopresis, zespołu jelita drażliwego
• zaburzeń funkcjonalnych, jak czynnościowego bólu brzucha, zespołu jelita drażliwego, dyspepsji czynnościowej, migreny brzusznej, zespołu cyklicznych wymiotów
• otyłości/nadwagi i zaburzeń gospodarki lipidowej
• zaburzeń karmienia
• alergii pokarmowej
• niektórych chorób wątroby, w tym hipertransaminazemii i cholestaz niemowlęcych
• niektórych chorób trzustki, w tym przewlekłego zapalenia trzustki i mukowiscydozy

Diagnostyka jest prowadzona przy pomocy następujących rodzajów badań:

• endoskopia diagnostyczna (gastroskopia i kolonoskopia)
• pH-metria
• manometria odbytu
• ultrasonografia
• badania radiologiczne w Zakładzie Diagnostyki Obrazowej

Oddział Gastroenterologiczny dla dzieci został otwarty 01 marca 2012 roku. Jest jednym z najnowszych oddziałów funkcjonujących w ramach Centrum Pediatrii im. Jana Pawła II w Sosnowcu. Po właśnie skończonej przebudowie i dostosowaniu do wymogów prawnych Ministra Zdrowia, oddział został lepiej doposażony w sprzęt medyczny, powiększył swoją powierzchnię, a każda jego sala została wyposażona w kompletny węzeł sanitarny.
Oddział Gastroenterologiczny dysponuje aparaturą endoskopową najnowszej generacji, służącą diagnostyce górnego odcinka przewodu pokarmowego(gastroskopia), jak i dolnego odcinka (kolonoskopia), pH-metrem wykorzystywanym w diagnostyce m.in. refluksu żołądkowo-przełykowego, manometrem anorektalnym dla różnicowania przyczyn zaparć i nietrzymania stolca, wodorowym testem oddechowym pomocnym w badaniu przerostu flory bakteryjnej jelita cienkiego i nietolerancji laktozy. Bardzo dobre ultrasonografy Zakładu Diagnostyki Obrazowej pozostają do dyspozycji Oddziału uzupełniając jego możliwości diagnostyczne.
Współpracujące ze szpitalem laboratorium zapewnia poza podstawowymi, szerokie spektrum badań biochemicznych i serologicznych.

Integralną składową diagnostyki gastrologicznej, szczególnie w zakresie somatyzacji emocji, stanowi konsultacja psychologiczna. Oddział zapewnia swoim pacjentom stałą opiekę psychologiczną wysokiej klasy specjalistów w zakresie testów diagnostycznych jak i psychoterapii.

Zatrudniony w oddziale zespół lekarsko-pielęgniarski, stale podnosi swoje kwalifikacje uczestnicząc w licznych szkoleniach i konferencjach naukowych oraz zdobywając specjalizacje. Lekarze zatrudnieni w oddziale mają w swoim dorobku wiele publikacji i referatów zjazdowych.

Personel Oddziału:

Kierownik
dr n.med. Iwona Sakowska-Maliszewska, specjalista pediatrii i gastroenterologii

Lekarze
lek. med. Anna Bożkiewicz-Kasperczyk,
specjalista pediatrii i gastroenterologii
lek. med. Joanna Pinocy-Mańdok,
specjalista pediatrii
lek. Magdalena Skowron
specjalista pediatrii
lek. med. Małgorzata Wojcieszyn,
specjalista pediatrii i gastroenterologii